رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد: شهید رئیسی در حوزه زیارت صاحب ایده بود احیای کارگروه ملی زیارت، از اقدامات شاخص شهید رئیسی بود عضو شورای شهر مشهد: شهید رئیسی پدر معنوی محرومان بود تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) و یارانش گردهم می‌آیند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد سوگوار خادم الرضا (ع) شد + عکس اعمال قانون ۱۳۳۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مشهد لغو شد (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آغاز بزرگ‌ترین جابه‌جایی شهری به نفع مردم | انتقال پادگان لشگر ۷۷ در مشهد

  • کد خبر: ۱۰۶۱۶۹
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
آغاز بزرگ‌ترین جابه‌جایی شهری به نفع مردم | انتقال پادگان لشگر ۷۷ در مشهد
شهردار مشهد اعلام کرد: طرح انتقال پادگان لشگر ۷۷ در مشهد به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید و راه مردم به‌زودی بازگشایی می‌شود.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ از حدودشانزده سال پیش که موضوع انتقال پادگان‌های کشور به بیرون از شهر‌ها مطرح شده بود تا به امروز یکی از معضلات بر سرراه تحقق این قانون، انتقال پادگان لشکر ۷۷ ثامن الائمه (ع) از مشهد بود. موضوع انتقال پادگان مشهد در این سال‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده است. گاه توافقات نسبی حاصل و گاهی اوقات نیز این موضوع به فراموشی سپرده می‌شد.

با شروع به کار شورای ششم شهر مشهد و پس از آن با انتخاب سیدعبدا... ارجائی به عنوان شهردار مشهد، موضوع انتقال پادگان به صورت جدی‌تر از سوی مدیران شهری، به ویژه شهردار مشهد دنبال شد و با رایزنی‌هایی که در این حوزه صورت گرفت، به ویژه در سفر دی ماه رئیس قوه قضائیه به مشهد اتفاقات خوبی برای موضوع انتقال پادگان مشهد رخ داد؛ موضوعی که حتی غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس دستگاه قضا، در شورای عالی قضایی کشور در ۱۹‌بهمن سال ۱۴۰۰ به آن اشاره کرد و خواستار حل و فصل موضوع انتقال پادگان مشهد شد.

او در این راستا سازمان قضایی نیرو‌های مسلح را مأمور حل و فصل ماجرای جابه جایی پادگان مشهد و حل اختلاف چندین ساله میان ارتش و شهرداری کرد. پس از واگذاری حل و فصل موضوعات به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، تعاملات در این زمینه بیشتر شد و پیش از شروع سال ۱۴۰۱ بود که شهردار مشهد در خبری کوتاه اعلام کرد که در موضوع پادگان ارتش به توافقاتی دست یافته ایم و در نهایت اینکه دیروز طرح انتقال پادگان ارتش با همراهی و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف استان، نظیر شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و ارتش در کمیسیون ماده ۵ استانداری به تصویب رسید.
سیدعبدا... ارجائی، شهردار مشهد، هم در این زمینه اعلام کرد که طرح انتقال پادگان لشکر ۷۷ در مشهد به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده و راه مردم به زودی بازگشایی می‌شود.

وی باقدردانی از رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، تولیت آستان قدس، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، استاندار خراسان رضوی، شورای اسلامی شهر مشهد و ارشد نظامی ارتش در شمال شرق اظهار کرد: پیرو برگزاری جلسات فشرده کارشناسی در سه ماه گذشته گره چهارده ساله پادگان ارتش در آستانه عید سعید فطر باز شد و توافق سه جانبه ارتش، آستان قدس و شهرداری مشهد به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید.
ارجائی این را هم گفت که بدیهی است بعد از تصویب این مصوبه در شورای عالی شهرسازی و معماری، عملیات اجرایی بازگشایی مسیر‌ها انجام می‌شود.

ایجاد مسیر سبز ممتد در هسته مرکزی پادگان

همچنین به گزارش ایرنا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز با تأیید توافق صورت گرفته گفت: مصوب شد تا بازگشایی معابر و فضا‌های سبز شهری موجود در این محدوده انجام گیرد و امکان استفاده همه مردم از آن فراهم شود.

جواد خدایی افزود: بازگشایی معابر و اتصال معابر شرقی غربی و شمالی مبتنی بر شبکه معابر موجود پادگان از دیگر موارد لحاظ شده در این طرح است. این مهم گشایشی در مسیر رفت وآمد مردم و ساکنان و دستیابی بهینه شهر به مراکز خدماتی موجود در جوانب پادگان، از جمله بیمارستان‌های مقیاس شهری را در پی خواهد داشت.
وی گفت: ایجاد مسیر سبز ممتد از هسته مرکزی پادگان به سمت ارتفاعات جنوبی شهر و برقراری پیوند میان عناصر سبز موجود شهر با پس کرانه‌های طبیعی از دیگر موارد انعکاس یافته در این طرح است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اعلام کرد:

رفع نقص از بخشی از راه‌های ارتباطی شهر

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در مباحث توسعه شهری، یکی از بحث‌های مهم شبکه راه‌های حمل ونقل است، افزود: این مسئله باید به طریقی باشد که همه شهروندان به راحتی بتوانند به خیابان و راه‌ها دسترسی داشته باشند.

حسن موحدیان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: زمانی که پادگان مشهد در مکان کنونی ساخته شد، وضعیت شهر به این صورت نبود و شاید هم آینده نگری درستی صورت نگرفته بود. به تدریج که شهر بزرگ شد، شبکه معابرش پاسخگوی نیاز نبود و این مسئله باعث شد کمبود شبکه ارتباطی به یکی از نواقص مشهد تبدیل شود.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای انتقال پادگان‌ها گفت: این مسئله از نظر امنیتی هم کار درستی است، زیرا اگر به عنوان مثال به شهر تهاجمی صورت بگیرد، اولین جایی که هدف حمله قرار می‌گیرد، پادگان‌ها و زیرساخت‌های شهری است؛ بنابراین صلاح است که از نظر راهبردی پادگان‌ها در دل شهر نباشند.
وی با قدردانی از همراهی ارتش و آستان قدس، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و امیر سرتیپ آذریان فرمانده ارشد ارتش در شرق کشور، گفت: تفاهم نامه نوشته شد و امیدواریم در شورای عالی شهرسازی و معماری این تفاهم به تأیید نهایی برسد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر بیان کرد:

همه آورده‌های یک انتقال بزرگ

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه انتقال پادگان پس از پیگیری‌های متعدد روی دور افتاده است، بیان کرد: در جلسات مختلف بین آستان‌قدس، ارتش و شهرداری در‌این‌باره تصمیم‌گیری شد و نظرات مختلف و متعددی مورد بررسی قرار گرفت.

حمید ضمیری با بیان اینکه طبق قانون به‌طور صریح بر انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر تأکید شده است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز بر لزوم تسریع در این کار تأکید کرده‌اند. وی با بیان اینکه از نظر کمی و کیفی نیز کاربری‌های جایگزین پادگان در جلسات گذشته کارشناسی شد و در نهایت در جلسه کمیسیون ماده ۵ با حضور نمایندگان شهرداری، شورای اسلامی شهر، ارتش و آستان‌قدس مورد ارزیابی قرار گرفت، افزود: نقشه جایگزین پادگان در این کمیسیون تصویب شد و این نقشه دارای ویژگی‌های بارز و برجسته‌ای است.

بزرگ‌ترین جا‌به‌جایی مشهد به نفع مردم

وی ادامه داد: تأکید بر حفظ فضای سبز موجود در پادگان فعلی، تطبیق معابر پیشنهادی با معابر موجود که به نحو مطلوبی انجام شد، نفوذپذیری بافت‌های مجاور پادگان به واسطه ایجاد محور‌های عرضی شرقی و غربی نیز توسعه پیدا می‌کند و ابنیه تاریخی و واجد ارزش نیز در این طرح تثبیت شد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تصریح کرد: می‌توانیم بگوییم بزرگ‌ترین جابه‌جایی به نفع مردم مشهد صورت گرفته است که نزدیک به چهارصد هکتار است. بخش اعظم این جابه‌جایی به نفع خدمات است و سرانه‌های خدماتی و آموزشی شهر را افزایش می‌دهد.

راه مردم باز می‌شود

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->